Mogućnosti laboratorija

Norme specifikacija bitumenskih mješavina proizvedenih vrućim postupkom predviđaju dva pristupa u postupku specificiranja proizvoda: empirijski pristup  i osnovni (fundamentalni) pristup.

Empirijski pristup, odnosno ispitivanja koja on uključuje, u dugogodišnjoj su praksi u industriji proizvodnje i ugradnje bitumenskih mješavina.  Interpretacija rezultata zainteresiranim je korisnicima razumljiva i u konačnici za takve je rezultate lakše odrediti granične vrijednosti deklariranih svojstava različitih tipova bitumenskih mješavina.

Spoznaje o ponašanju bitumenskih mješavina evoluiraju pa se već u tekstu pojedinih normi specifikacije navode predviđanja da će se u budućnosti, kako će korisnici stjecati iskustva u ispitivanju, dogoditi pomak u široj uporabi osnovnog pristupa.

Laboratorij za prometnice posjeduje opremu za ona ispitivanja koja karakteriziraju osnovni pristup, a to su zamor (HRN EN 12697-24; Dodatak D 4PB-PR; Dodatak E IT-CY) i krutost (HRN EN 12697-26; Dodatak B 4PB-PR; Dodatak C IT-CY) bitumenske mješavine. Ispitivanja je moguće provesti na laboratorijski pripremljenim uzorcima ili na uzorcima iz kolnika.

Prilikom pripreme laboratorijskog uzorka bitumenske mješavine nastoji se simulirati mehanizam ugradnje na gradilištu. Laboratorij za prometnice opremljen je s tri vrste zbijača: udarnim zbijačem (HRN EN 12697-30), kružnim (gyratory) zbijačem (HRN EN 12697-31) i valjkastim zbijačem (HRN EN 12697-33). Norme specifikacije dopuštaju pod određenim uvjetima uporabu različitih tipova zbijača. Ta je sloboda odabira rezultirala različitim pristupima u izradi tehničkih uvjeta u državama Europske unije. Mogućnost da se na jednom mjestu pripreme uzorci na različite načine je ujedno mogućnost da se dragocjena tuđa iskustava primijene na materijale koji se najčešće koriste u Hrvatskoj.

Za potrebe snimanja stanja kolnika i cestovne mreže nabavljen je sustav Hawkeye 2000. Sustav se sastoji od niza uređaja za prikupljanje informacija o ravnosti (IRI), kolotrazima, makroteksturi uz digitalni snimak i GPS pozicioniranje. Sustav se sastoji od grede s pet točkastih lasera s integriranom kamerom za snimanje transverzalnih profila i kolotraga. Ovakav sustav nudi rješenje za jednostavnije i brže prikupljanje podataka o stanju cestovne infrastrukture uz veću sigurnost djelatnika budući da se snimanje vrši pri operativnim brzinama vozila. Budući da je vrijeme izgradnje novih cesta u Republici Hrvatskoj donekle završilo, veliku pažnju trebalo bi posvetiti mjerama monitoringa cestovne mreže i održavanju istih. Cilj ovakvog skupa uređaja je jednostavnost i brzina prikupljanja podataka koji se mogu koristiti u svrhu raznih analiza stanja i planiranje financijskih sredstava za odražavanje cesta. Na ovaj način gospodarenje cestovnom infrastrukturom postaje sistematičnije i lakše.